Nowoczesne silniki elektryczne wielobiegowe

Nowoczesne silniki elektryczne wielobiegowe

Silniki elektryczne to bardzo szerokie pojęcie obejmujące gamę różnych urządzeń. różnić się mogą nie tylko budową, ale i zastosowaniem. Cechą wspólną, która je łączy jest ich zasada działania. Wszystkie silniki elektryczne są tak skonstruowane, aby przy użyciu pola magnetycznego były w stanie wprawić w ruch wał maszyny – zmienić energię elektryczną na mechaniczną. 

Zastosowanie i budowa silników elektrycznych

silniki elektryczne wielobiegoweSilnik elektryczny składa się z: wirnika, magnesów, szczotki i komutatora. Wirnik zaczyna się obracać dzięki umieszczonym na nim uzwojeniu znajdującym się w polu magnetycznym. Magnesy są odpowiedzialne za wytworzenie pola magnetycznego, które porusza wirnik. Komutatory służą do  sterowania kierunkiem prądu w całym układzie. Gdyby nie one, wirniki nie byłyby w stanie się poruszyć, a szczotki dostarczają prąd do samego silnika. Silniki elektryczne wielobiegowe dzielą się na: silniki jednofazowe – znaleźć je można w różnych sprzętach gospodarstwa domowego i urządzeniach rolniczych, są stosowane tam, gdzie zapotrzebowanie na energię jest niewielkie. Silnik jednofazowy pozwala na stałą i efektywna pracę. Zasilane są z jednofazowej sieci prądu zmiennego; silnik trójfazowy – stosowany wszędzie, tam gdzie zapotrzebowanie na moc jest większe niż w przypadku silników jednofazowych. Dzięki wyższym parametrom są w stanie wytrzymać większe obciążenia – chwilowe jak i stałe; silniki wielobiegowe – sprawdzają się w sytuacjach, gdzie występują skokowe zmiany prędkości. Jest to możliwe dzięki zamianie liczby biegunów magnetycznych; silniki elektryczne hamulcowe – stosuje się je w układach, gdzie wymagane jest zatrzymanie urządzenia lub priorytetem jest szybkie zatrzymanie pracy. Jest to specjalna jednostka, posiadająca hamulec elektromagnetyczny. To rozwiązanie umożliwia na samohamowanie układu – zarówno statycznie jak i dynamicznie. Dostępne są silniki z hamulcem prądu stałego jak i zmiennego. Silniki z hamulcem prądu zmiennego znajdziemy w urządzeniach o częstotliwości łączeń co najmniej 8000 na godzinę (wielkość mechaniczna 90 – 160 mm). Hamulce prądu stałego stosuje się w urządzeniach o wielkości mechanicznej do 80 mm.  

Silniki wielobiegowe, umożliwiają w sposób skokowy na dostosowanie prędkości skokowej do wymagań urządzenia. Silniki wielobiegowe są stosowane w między innymi w obrabiarkach. Przy dużych układach napędowych, zasilanych napięciem 6  kV zakup falownika jest nieopłacalny. Rozwiązaniem kompromisowym są silniki indukcyjne wielobiegowe. Jest to rozwiązanie ekonomiczne jak i ekologiczne.