Zasady właściwej diety w PCOS

Dieta to w ostatnich latach bardzo modne słowo. Słyszymy o odżywaniu bez glutenu, bez nabiału, bez mięsa i wielu innych. Dietetycy mawiają, że dla zdrowego człowieka żadna dieta eliminacyjna nie jest korzystna, a przede wszystkim nie jest potrzebna. Jeśli na nic nie chorujemy, powinniśmy jeść wszystko, pamiętając jedynie o zachowaniu odpowiedniej kaloryczności. Jedzmy tyle, żeby się najeść, a nie przejeść – to złoty środek. Czasem jednak to stan zdrowia wymusza na nas zmiany w odżywianiu.

Filary właściwej diety dla osób z PCOS

właściwa dieta pcosW bardzo wielu jednostkach chorobowych dieta ma kluczowe znaczenie i sprawnie wspomaga farmakologię. Niejednokrotnie wręcz przewyższa ją swoją skutecznością. Dieta wymaga jednak cierpliwości i skrupulatności. Lekarze zgodnie podtrzymują, że to, co jemy znacznie wpływa na przykład na choroby układu rozrodczego kobiet i problemy hormonalne. Kiedy panaceum jest właściwa dieta pcos to właśnie takie schorzenie, przy którym przestrzeganiem diety można uniknąć sporych dawek leków i przykrych objawów. PCOS, czyli zespół policystycznych jajników (ang. Polycystic Ovary Syndrome) jest chorobą bardzo częstą. Objawia się nieregularnymi miesiączkami, nadmiernym owłosieniem i innymi syndromami związanym z nieprawidłowym wydzielaniem hormonów płciowych. Zwykle towarzyszy mu oporność komórek na insulinę oraz obniżony metabolizm. Oznacza to, że powinniśmy sięgać po produkty o niskim indeksie glikemicznym, jak surowe warzywa, kasza gryczana, brązowy ryż, ciemne pieczywo razowe, orzechy, pestki i rośliny strączkowe. Nie służą wówczas naszemu organizmowi białe pieczywo, kasza manna, biały ryż, słodycze i niektóre gotowane warzywa – na przykład marchew. Wskazane jest wysokie spożycie błonnika i przede wszystkim jadanie regularnych, a małych posiłków. Ważne, aby nie dopuszczać do przegłodzenia i skoków cukru we krwi. Jak najbardziej PCOS predysponuje do jedzenia mięsa i ryb ze względu na konieczność odpowiedniej podaży białek i tłuszczów w diecie. Dbajmy o odpowiednią ilość chromu i witaminy D w produktach, które spożywamy.  

Jednym słowem dobrze dobrany jadłospis może zmniejszyć nasz problem w dużym stopniu. Nieraz nieuniknione jest stosowanie środków farmakologicznych, jednak odpowiednio zachowana dieta może wpłynąć na zmniejszenie ich dawki. Współpraca z lekarzem i dietetykiem może dać nam stałą poprawę samopoczucia i wyników badań. Z czasem uczymy się, co nam wolno jeść, a co nam szkodzi, dlatego warto dobrze zapoznać się z zasadami dobrej diety w PCOS.